আগে পৃথিবী পরে হেভেন

Parent Previous Next

God created the Heaven first or, the Earth first? Which one was created first? As you will see in the verses below, Allah at one time says that Earth was created first and another time He says that the Heaven was created first.


[Quran-2:29]: It is He who hath created for you all things that are on Earth; THEN He turned to the Heaven and made them into seven firmaments (Skies).


[Quran- 79:27-30]: Are you the harder to create, or is the heaven that He built? He raised the height thereof and ordered it; and He has made dark the night thereof, and He brought forth the morning thereof. And after that, He spread (flattened) the earth.


Now, does it match modern science? Do you believe that, Earth was created first, and after that, God created Heaven? Does modern science tell us that?


জবাব:

প্রথমত, আয়াতগুলোতে আসলে পৃথিবী ও আকাশমন্ডলী সৃষ্টির কথা বলা হয়নি। বরঞ্চ সৃষ্টির পরবর্তীতে পৃথিবীর উপরিভাগে সৃষ্ট জিনিস এবং আকাশমন্ডলীর ডিজাইন, অর্ডার, ও পারফেকশনের কথা বলা হয়েছে।

দ্বিতীয়ত, কোন আয়াতেই সুস্পষ্ট করে ক্রোনলজিক্যাল অর্ডার উল্লেখ নেই। আরও লক্ষ্যণীয় যে, প্রথম আয়াতে আকাশমন্ডলী (Heavens) এবং দ্বিতীয় আয়াতে আকাশ (Heaven) উল্লেখ করা হয়েছে। এর পরও পরস্পর-বিরোধী হয় কীভাবে!

তৃতীয়ত, মাওলানা ইউসুফ আলীর অনুবাদ থেকে উধৃতি দেয়ার কথা বলা হলেও তাঁর অনুবাদের ব্র্যাকেটে ‘skies’ ও ‘flattened’ শব্দ দুটি লিখা নাই! এমনকি পিকথাল বা শাকিরের অনুবাদেও নাই। তার মানে এই ভণ্ড নিজের মতো করে শব্দ বসিয়ে দিয়েছে!


Created with the Personal Edition of HelpNDoc: Free help authoring tool