পৃথিবী আগে vs আকাশমন্ডলী পরে

Parent Previous Next

2.29: It is He Who hath created for you all things that are on earth; Moreover His design comprehended the heavens, for He gave order and perfection to the seven firmaments; and of all things He hath perfect knowledge.


79.27-30: What! Are ye the more difficult to create or the heaven (above)? (God) hath constructed it. On high hath He raised its canopy, and He hath given it order and perfection. Its night doth He endow with darkness, and its splendour doth He bring out (with light). And the earth, moreover, hath He extended (to a wide expanse).


আয়াত ২:২৯ অনুযায়ী পৃথিবী আগে এবং আকাশমন্ডলী পরে সৃষ্টি করা হয়েছে। অথচ আয়াত ৭৯:২৭-৩০ অনুযায়ী আকাশমন্ডলী আগে এবং পৃথিবী পরে সৃষ্টির কথা বলা হয়েছে। অতএব বিষয় দুটি পরস্পর-বিরোধী!


জবাব:

প্রথমত, আয়াতগুলোতে আসলে পৃথিবী ও আকাশমন্ডলী সৃষ্টির কথা বলা হয়নি। বরঞ্চ সৃষ্টির পরবর্তীতে পৃথিবীর উপরিভাগে সৃষ্ট জিনিস এবং আকাশমন্ডলীর ডিজাইন, অর্ডার, ও পারফেকশনের কথা বলা হয়েছে। দ্বিতীয়ত, কোন আয়াতেই সুস্পষ্ট করে ক্রোনলজিক্যাল অর্ডার উল্লেখ নেই। আরও লক্ষ্যণীয় যে, 2.29 আয়াতে আকাশমন্ডলী (বহুবচন) এবং দ্বিতীয় আয়াতে 79.27 আকাশ (একবচন) উল্লেখ করা হয়েছে। এর পরও পরস্পর-বিরোধী হয় কীভাবে!

Created with the Personal Edition of HelpNDoc: Full-featured EPub generator